Kezdőlap Aktuális Galéria Órarend Tudnivalók Helyszínek Partnerek Jelentkezés
Tanfolyamok Oktatás Galéria Aktuális Információk Kapcsolat
Balett teljesen kezdő
Balett kezdő
Balett középhaladó
Balett haladó
Spicc alapok
Stretching
Tanfolyamok
Magánórák
Képgaléria
Hanganyagok
Videók
Emlékeztető
Szakmai anyag
Programajánló
Filmajánló
Média
Tőletek
Gépház
Jelentkezés
Órarend
Tudnivalók
70/3323266
beus@developpe.hu
Facebook
YouTube
Skype
A honlapon található írások és fotók szerzői jogvédelem alatt állnak! Az alkotó engedélye nélkül tilos azokat akár eredeti, akár szerkesztett formában továbbadni, tárolni, vagy bármilyen módon értékesíteni!

Szeptemberi ajánló - Balanchine-estek az Operában

Aktuális / Programajánló

George Balanchine (1904-1983) a XX. század egyik legjelentősebb koreográfusa volt, aki hosszú és termékeny élete során többszáz balettet alkotott. Legfőbb újítása a szimfonikus balett megalkotása volt: azaz a zeneművek inspirálták koreográfiáit oly módon, hogy a muzsika szerkezetét és hangulatát fogalmazta tánccá.

Balanchine táncosnői

Balanchine balettjei ellen jóízlés, illendőség szempontjából a legkisebb kifogás sem merülhetett fel, és olyan egységét teremtette meg a zenének és a táncnak, hogy az utóbbit ettől kezdve már nem pusztán kíséretnek tekintették. Balettjeiben a tánc vizuális zenévé szublimálódott. Ritkán szerepelt műveiben cselekmény, jellemábrázolás, egyre inkább távolodott az operai jellegű tánctól, egy olyan forma, olyan stílus felé, amelyet később neoklasszikusnak neveztek el. E balettnek a klasszikus tánc elvei továbbra is alapját képezték, de a stílus és a tánc tartalma Balanchine egyéniségét tükrözte.

Az oktatás szabályai, amelyeket Balanchine ültetett át az amerikai balettba, ugyanazok voltak, amelyeket a szentpétervári iskolában neveltek belé. És mégis: egészen más volt az a művészet, amelyet Balanchine létrehozott. Amikor a moszkvai Nagyszínház együttese és a Mojszejev Együttes Amerikába látogatott, ez a stílusbeli eltérés világosan kitűnt.

Abban a negyedévszázadban, amelynek során Balanchine hatása érvényesült Amerikában, technikájának jellegzetességei sokkal inkább szembetűnőek a táncosnők, mint a táncosok vonatkozásában. Igen kétséges, hogy bármely más országban ugyanilyen nagy hatást tudott volna Balanchine gyakorolni, mint az Egyesült Államokban. Itt ugyanis igen nagy számban talált egészséges, atletikus alkatú fiatal lányokat, ruganyos, hosszúlábú táncosnőket, s bennük nem volt etnikai büszkeségből vagy előítéletekből fakadó ellenállás Balanchine neoklasszikus elgondolásaival szemben. Ezekből az etnikailag öntudatlan, érzelmileg érintetlen fiatal amerikai nőkből alakította ki Balanchine az ideális balerina alkatát és technikáját. Balanchine táncosnői majdnem mind kicsiny csontúak, nyúlánkak és megtévesztően törékeny alkattal rendelkeznek. Rendkívüli fizikai mozgékonyságukat mégiscsak aláhúzta az, hogy Balanchine balettjeiből rendszerint hiányzik a szenvedélyesség; e művek szépsége a mozdulatok végrehajtásának tökélyétől függ, nem pedig a kapcsolódó művészetek: jelmezek, a díszlettervezés a mimika magával ragadó erejétől.

Elképesztően rövid idő alatt igen sok balerina került ki Balanchine keze alól, akik sajátosan megfeleltek repertoárjának. Túlságosan fiatalok voltak ahhoz, hogy az évszázad elején feltűnt sztárok tündöklése hatott volna rájuk, és így teljes mértékben érvényesülhetett Balanchine felfogása: fegyelmezettség és kiegyensúlyozottság az adagio részekben, hatalmas lendítőerő, gyorsaság, félelmetes precizitás és könnyedség az allegróban. Nem pezsgő temperamentumú demi-karakterstílus balerinái voltak, s nem találhatók meg bennük a romantika melegsége és édesen elomló vágyódása sem. E táncosnők pompás „gépekhez" hasonlóak, mintha csak mozgás közben bárhol meg lehetne őket állítani, és parancsra tudnák a fegyelmezettség, kiegyensúlyozottság legnehezebb produkcióit is bemutatni éppúgy, mint hatalmas szökelléseket, bonyolultan megkomponált gyors piruetteket. Tánctehetség szempontjából szinte emberfelettinek látszottak. (Forrás: Ellenfény - Péter Márta)

http://www.youtube.com/user/DEVELOPPEhu#grid/user/2C784832D6D8E358

http://www.opera.hu/balanchine/

Előadások ideje

  • 2009. október 2., péntek
  • 2009. október 3., szombat
  • 2009. október 4., vasárnap
  • 2009. október 10., szombat

 

 

 

 

Kommentek

 
Kapcsolat
Aktuális órarend 2018.szept.5-től
Balett teljesen kezdő

Teljesen Kezdő 1. szint - aki még sosem balettozott

kedd 17:15-18:30 - 1. szint BETELT!

csütörtök 19:15-20:30 - 1. szint BETELT!

 

Teljesen Kezdő 2. szint - minimum 6 hónap előképzettséggel

hétfő 17:15-18:45 - Teljesen Kezdő 2. szint

vasárnap 16:00-17:15 - TK2-Kezdő összevont

 
Silver (60+) balett

A balett gyakorlatok összeállítása a korosztályhoz igazodik a fizikai és szellemi életminőség javítása érdekében. 

hétfő 15:45-17:00 (ÚJ! 2018.09.10. )

 
Balett kezdő

kedd 18:30-20:00 - 1. szint

vasárnap 16:00-17:15 TK2-Kezdő összevont

péntek 17:15-18:45 - 2. szint

vasárnap 16:00-17:15 TK2-Kezdő összevont

 
Balett középhaladó

hétfő 18:45-20:15 - 1. szint BETELT!

vasárnap 17:30-19:00 - 1-2 szint összevont

csütörtök 17:15-18:45 - 2. szint

vasárnap 17:30-19:00 - 1-2 szint összevont

 
Balett haladó szint

szerda 19:30-21:00

vasárnap 17:30-19:30 

 
Spicc

A spicc órákhoz legalább 1,5-2 éves közelmúltbeli intenzív balett előképzettség és előzetes személyes egyeztetés szükséges, valamint csak az előtte lévő balett órával együtt látogathatók!

hétfő 20:00-20:30 - 1. szint

csütörtök 18:45-19:15 - 2. szint

vasárnap 19:00-19:30 - 2. szint

szerda 19:30-21:00 - 3. szint

 
Képességfejlesztés

Tudásszinttől függetlenül látogathatók

szerda 17:00-18:15

péntek 18:45-20:00

Magánórák
Személyes foglalkozás

Külön egyeztetett időpontban és helyszínen

Aktuális rovatok
Galéria rovatok